onsdag den 23. november 2011

Mistelten

Sådan en har jeg hængt op i vores lille entré. Den er bare så hyggelig og giver anledning til mange sjove episoder...Alle husker vist Gertrud Sand, der skreg efter Oluf "a står under æ mistelten" :)

Sådan har det lydt et par gange herhjemme - jeg kalder bare efter Kim!

Men misteltenen er det man kalder en halvsnylter, det vil sige, at den snylter på andre planter og træer for at leve. At kysse under misteltenen er en gammel engelsk tradition, der kan føres tilbage til urgamle keltiske frugtbarhedsritualer. Ikke helt så romantisk er den i den nordiske mytologi, hvor misteltenen blev brugt af Loke til at dræbe Balder.

Jeg syntes nu det er en sød tradition, at man skal kysse den der står under misteltenen.


2 kommentarer:

  1. Det er helt bestemt en sød tradition! :) Jeg har selv en af plastik fra en julefrokost for et par år siden, men måske jeg skulle investere i en rigtig snylte-mistelten?

    SvarSlet
  2. Jamen hvis den er af plast, så slipper du jo for at den visner :) Jeg kunne nok godt selv finde på at købe en af plast - jeg har bare aldrig set dem i plast!

    Karen

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...